in- en verkoop woningen

Een huis verkopen is een grote stap. Is nu wel het goede moment om uw huis in de verkoop te zetten? Hoe pakt u de bezichtigingen aan? Hoe kunt u het beste onderhandelen? En wat te doen als er een restschuld is? Kies hieronder uw situatie en bekijk ons handige stappenplan.

Stap 1: Een goede prijs voor uw woning is belangrijk. Niet te laag, maar ook niet te hoog. Daarom komen wij bij u thuis om de woning te inspecteren. Wij letten dan op de ligging en de technische staat van uw woning. Ook wil hij financiële zaken als servicekosten, gemeentelijke belastingen of erfpacht van u weten.

Stap 2: Goede marketing is ook bij woningverkoop belangrijk. Wij bieden daarom ook een goede en duidelijke service aan. Zo komt uw woning op de meest gezochte huizensites; Funda, Jaap, Huislijn etc.

Stap 3: Zorg dat uw woning er netjes bij staat. Potentiële kopers moeten het gevoel hebben dat het prettig wonen is. Verhelp kleine mankementen, bijvoorbeeld een lekkende kraan, een klemmende deur en een raam met een barst. Zorg ook dat de tuin er uitnodigend uitziet.

Stap 4: Zelf hoeft u niet bij een bezichtiging aanwezig te zijn. Het is zelfs beter van niet. Kijkers stellen namelijk vaak meer vragen als u er niet bij bent. Bovendien durven ze meer te zeggen en brengen ze eventuele onduidelijkheden gemakkelijker naar voren. Daarnaast heeft u ook als verkoper te maken met mededelingsplicht.

Stap 5: Voor de onderhandelingen kunt u vertrouwen op ons. Door onze ervaring weten wij niet alleen wat uw huis minimaal moet opbrengen, maar ook hoe u er zoveel mogelijk voor kunt krijgen.
Wanneer er meerdere bieders zijn, voorkomen wij dat u (kostbare) fouten maakt. Daarom stelt hij samen met u vooraf vast welke biedingstactiek u het best kunt volgen.
Vaak gaat een bod van een koper gepaard met zogenaamde ontbindende voorwaarden. Op basis hiervan kan de koopovereenkomst worden ontbonden. Bijvoorbeeld als de koper de financiering niet rond kan krijgen, geen huisvestingsvergunning kan krijgen of als er een negatieve uitkomst van een bouwkundig advies is.

Stap 6: Wanneer u en de koper overeenstemming bereiken over de prijs, wordt de koopovereenkomst opgesteld. Hierin worden de gemaakte afspraken schriftelijk bevestigd. Lees de akte zorgvuldig door en zet pas uw handtekening als alles volgens u juist is weergegeven.

Stap 7: De ondertekende koopakte en alle relevante stukken gaan samen met een kopie van uw rijbewijs of identiteitsbewijs naar de notaris. Zodra de notaris de koopakte heeft ontvangen, stelt hij een datum en een tijdstip vast voor het ondertekenen van de akte van levering. Een aantal dagen voor de levering krijgt u van de notaris een concept van de leveringsakte en een nota van afrekening.

Wilt u meer weten over de verkoop van uw woning, bel of mail ons! Wij zullen dan zo spoedig contact met u opnemen.